Художники проходять довжелезний складний шлях перед малюванням фігури людини. А далі відкривається неосяжний простір варіацій на тему. Різні положення тіла, освітлення, рух дають можливість передати настрій, емоцію, композиція з людиною дає життя картині, сильніше привертає увагу глядача, викликає його захоплення, звісно, при майстерному виконанні.. Можна сказати, що фігуративна композиція - це найліпший спосіб спілкування з глядачем, ми можемо передати цілу історію, зачепити глядача, дати йому поле для міркувань .. А перед тим ми малюємо і пишемо багато обов'язкових підготовчих мотивів, як то лишень голову, погруддя, окремі частини тіла, завдання з пластичної анатомії тощо. Важливою складовою успіху залишається швидкий начерк, де ми вчимося ловити неповторний характер кожної людини і, звичайно ж, знання анатомії буде позитивно впливати на якість малюнків.
Давайте розберемо побудову простого положення оголеної чоловічої натури у весь зріст. Для полегшення задачі частіше починають з чоловічої фігури анфас, яка має опору на одну ногу.

Для початку ви маєте поставити вертикальну ось, яка стане основою нашої фігури. Розділіть її навпіл. Це рівень тазостегнового суглоба. верхню половину діліть на 4 частини. Маєте послідовно голову, рівень сосків, пупа. А коли ви нижню половину фігури поділете навпіл, то отримаєте рівень колінної чашечки. Далі, залежно від положення вашого натурника, пробудуйте рівними лініями основні складові по ширині - пластику тулуба, опорну ногу, нахил голови .. Для наглядності планую підготувати окремий поетапний урок. Якщо часто ставити олівець вертикально, то проблем з нахилами не буде. Фігура буде стояти на папері впевнено. Можна користуватись довгим пензлем або лінійкою. Далі від основи поступово рухаємось в сторони, в нашої фігури мають з'явитись верхні кінцівки, друга нога і тепер всі складові можна деталізувати.
Щоб ваша побудова вигладала професійно і грамотно, вам необхідно ознайомитись з основними м'язами і суглобами, які ми бачимо неозброєним оком і обов'язково передаємо в малюванні.
Якщо ваша модель не атлетичної статури, а скоріше повна, зосередьтесь на суглобах. Ви не побачити красивого рел'єфу м'язів, але лікті, коліна, стопи при детальній проробці нададуть вашій моделі переконливості. В нашому випадку натурники були підібрані для вивчення конструкції людини, тож на них прекрасно видно мускулатуру і дуже приємно було уважно відображати деталі їхнього рел'єфу.

Пропоную анатомічні схеми, не для копіювання, а скоріше для глибшого розуміння, що це за "нерівності" на колінках, як правильно відобразити дрібні форми на шиї, на тулубі, ногах.. Вельми корисно помалювати в збільшеному форматі скелет кінцівок. Засвоєте ступні та кісті у вигляді кісток - малюнки рук та стоп живих людей почнуть правильно виходити, навіть у складних позиціях. Головне - розуміння структури, будови.
А ще вас має надихати безперечний факт, що, після освоєння космосу під назвою "людина", будь-який інший об'єт для малювання стає набагато зрозумілішим. Коли засвоюєш принцип побудови на складному, просте починаєш малювати на зовсім іншому рівні.
Отже. Череп, коліна, лікті, стопи, кісті рук плюс грудна клітина з ключицями. Це частини скелету, які ви маєте зрозуміти для себе хоча б у тому ракурсі, з якого починють вивчення фігури найчастіше.
*всі матеріали авторські, включно з анатомічними штудіями в НАОМА 2006 року.


Точками відмічені місця, де ми бачимо неприкриті м'язами анатомічні вузли. Ключиця, ребра, лікоть, тазова кістка, колінна чашечка. Ці елементи людської будови требя уважно роздивитись, промалювати у збільшеному вигляді - і ваш малюнок стане виглядати переконливо.




Також окрему увагу приділіть, будь-ласка, кісткам черепа. Не можу сказати, що мені у відображенні обличчя сильно допомогло знання м'язів обличчя, а от кісткова основа, багатогодинне штудіювання пропорцій та рел'єфу кісток черепа людини - дякую своїм викладачам, це була складна, але корисна наука. Обличчя обов'язково має відображатись з натяками на черепну конструкцію. На чоловічих моделях ця конструкція легко помітна.

У наступній статті ви знайдете список необхідної літератури, посилання на посібники з пластичної анатомії, корисні картинки з підручників тощо.
А також готуємо поетапний урок з побудови жіночої фігури, яка стоїть, з ілюстраціями.
Як і завжди, бажаю терпіння до штудій та натхнення!
|