Не секрет, що один з найпопулярніших стереотипів, що виникає при слові "художник" - це людина у береті, з олівцем за вухом, що стоїть на вулиці вашого міста поруч зі своїм етюдником і щось там пензликом створює. Найбільше, звичайно, заглядають дітлахи, а дорослі ввічливо пробігають повз, щоб не заважати роботі.
Так от сучасні художники, тим більше початківці, яким найбільш необхідна саме така практика малювання, настільки прив'язані до моніторів своїх комп'юторів, з яких вони перемальовують краєвиди, що справжня панорама, неосяжна для ока, сонячне світло, яке з часом пересувається, стає для художників серйозною перепоною.
Треба мати на увазі, що коли у нас в руках плоське зображення (фото, чужа картина, екран монітору), то задача перемальовування полегшується у багато разів. І рекомендована практика на кілька початкових років - майже виключно малювання з ЖИВОЇ НАТУРИ. Тоді у кожній роботі, зробленій вами по фото, буде професіоналізм, правильно розставлені акценти, простір, об'єм, життя.
Це загальні фрази, а що стосується конкретних порад, то пропоную разом зробити начерк пейзажу олівцем, де я розкажу про оптимальний порядок аналізу сюжету, який передається, і так само розібрати один кольоровий етюд, де розкажу про передачу простору кольоровими акцетами та щільністю фарби.
В моєму арсеналі є чудові карпатські краєвиди, які я привезла з подорожі цього літа, тож пропоную взяти їх як сюжет для моєї розповіді.
Приготуйте, будь ласка, свої особисті сюжети для розбору, спробуйте зробити власні поетапні малюнки, не закриваючи цю статтю, щоб на практиці зрозуміти, що я пропоную.

1. подивіться уважно на обрані для зображення предмети, оберіть самий зручний для порівняння відрізок (в моєму випадку це ширина дерева (а)), та прикиньте на око або за допомогою промірянь співвідношення всіх складових композиції до обраного еталону (тут скільки разів ширина дерева поміщається в усьому, що я обрала для малювання). Задумайте на чому сфокусувати увагу глядача, залежно від цього розташовуйте ваші складові. Намагайтесь розташувати предмети так, щоб вони ділили ваш листочок на неоднакові площини ( я навмисне розташовую дерево не по центру, а сильно ліворуч).
2. розмічайте предмети якомога більш різноманітними за тоном і товщиною лініями, відштовхуючись від освітлення, що перед вами. стрілочками показані акценти, які закладаються одразу в повну силу і тримаються до самого кінця роботи. акценти в моєму випадку показують передній план пейзажу, дозволяючи вільно оперувати градаціями сірих в панорамі. якщо я втрачу контрасти, я не зможу передати простір в своєму начерку.
3. тонуйте лише тіньові плями, подаючи їх різноманітно по фактурі, в залежності від їхньої поверхні.

4. позначила рожевим місця, які тримаю пророблюю останніми. туди попадає найбільше світла, тож я пропрацюю їх в кінці дуже легесенько. а можливо залишу білим папером.
5. стрілочками показано те, що мене найбільш зацікавило в цьому сюжеті - дерево. тож я беру зручний інструмент - затирку для пастелі, і дуже обережно затираю ті місця, що світяться, але не мають сильної фактури - небо, деякі гори, пом'якшую чорницю на передньому плані - все заради надання моєму дереву "особливого статусу", виразності.
Начерк готовий. Зверніть увагу, що деталізований малюнок олівцем та начерк - це різні речі, начерк навіть можна вивести в окремий жанр малювання, і відрізняється він швидкістю малювання та більшою виразністю, сміливістю, неохайністю заради швидкості передачі невловимого стану, швидкоминаючого освітлення.
Те, що я так детально розписала тут - абсолютно елементарні і відпрацьовані речі для тих, хто багато малює. І мене дуже дивувало, коли студенти не включали логіку при малюванні і губились у визначенні головного абе не знали засобів для акцентування чи пом'якшення. Тож сподіваюсь, що такий детальний розбір порядку малювання начерку буде для декого корисним.
Бажаю успіху у створенні ваших власних начерків.
Головне в цьому жанрі - характер форми, умовна передача освітлення і якомога більша швидкість:)

|